A rémek réme
2004.07.25. 19:25
A HÁZI FELADAT; Tanácsok a tanuláshoz
A HÁZI FELADAT; Tanácsok a tanuláshoz
Az aktív tanulás
Ez már az iskolában elkezdődik. Aki az órán odafigyel, mindent végiggondol, és ha valamit nem ért, rögtön megkérdezi, annak otthon már egy orrhossz előnye van.
A receptív tanulás nem sokat használ
Egyszerűen csak hagyni, hogy a tanár beszéljen, és aztán visszakérdezni a tőle hallott információkat unalmas dolog, ráadásul szétszórt és figyelmetlen leszel tőle.
A megfelelő tanulósarok otthon
A tanulóhelynek elég nagynak, kényelmesnek és jó világításúnak kell lennie. Félhomályban könnyebben elfáradsz. A szokatlan, zavaró lármát rekeszd ki. a folyamatos, semleges zaj még javíthatja az összpontosítást. Íróeszközeid megfelelően csoportosítva legyenek a kezed ügyében, és ha van munkaasztalod fölött egy saját "hirdetőtáblád", az tehermentesíti a fejedet a tervezés folyamatában.
Szoktasd rá magad a kötött tanulási időre
A kötött tanulási idő hozzásegít, hogy megtaláld a személyes tanulási ritmusodat. Hogy mikor tanulsz, az egyszerű szokás dolga. Fontos az is, hogy az iskola és az ebéd után legalább másfél órás szünetet tarts. Evés után ugyanis az agy vérellátása egy ideig nem tökéletes. Az egyszer önmagad számára kijelölt tanulási időt feltétlenül tartsd be. Ez nem ostoba pedantéria, hanem olyan visszatérő inger, amely belős késztetésedet a tanulásra pozitívan befolyásolja.
Rendszeres kis szünetek
Ha negyedórányi koncectrált munka után mindig tartasz két-három perc szünetet, az fokozza a teljesítőképességedet. A figyelmed azért ne csapongjon túl messzire. És aki két óra hosszatt magol egyvégtében, annak legalább harminc percig kell szusszannia, hogy újra teljes gőzzel folytathassa.
Soha ne tanulj gyomorgörccsel
Lényegesen szerencsésebb, haa felgyülemlett sok iskolai bosszúságot a déli szünetben vezeted le vagy úgy, hogy alaposan kimérgelődöd magad, vagy úgy, hogy valakinek töviről hegyire elmesélsz. A tantárgyakkal vagy tanárokkal szembeni agresszív indulat rontja a tanulás hatásfokát. Tehát először is ereszd ki a gőzt, hogy kiegyensújozott hangulatban láthass munkához.
Az indulás
A legjobb, ha a napi tanulási penzumot könnyű feladattal vagy a kedven tárgyaddal kezded. Ezután azonnal a legkellemetlenebbeknek veselkedj neki. Ne a legnehezebbel kezdd mindjárt, de ne is kerülgesd a forró kását.
A változatosság ébren tartja a figyelmet
Váltogasd rendszeresen a szóbeli és az írásbeli feladatokat. A szóbelit ne vedd félvárról, csak mert nem tartod lényegesnek. Ha este és esetleg még reggel is úja átveszed szóban az anyagot, hosszú távú emlékezőképességedet aktivizálod, és minden sokkal jobban megmarad a fejedben.
Egyvégtében soha nem magolj túl sokat
Mert különben az emlékezőképességed sztrájkba lép. Inkább tartsd meg a szüneteket, és a küszöbön álló vizsga előtt is idejekorán hagyd abba a tanulást.
Tanulási terv
Az ilyen terv megkönnyíti az előtted álló feladatok áttekintését. Jegyezd fel a feladatot minden tárgyból külön cédulára. A cédulákat "hirdetőtáblán" helyezd el úgy, hogy könnyű feladattal kezded, aztán pedig következik a nehezeb. Összeségében ügyelj arra, hogy a szóbeli és az írsábeli, a nyelvi és a természettudományos feladatok váltogassák egymást. Az ilyen tevezés mellett nem kell aggódnod, hogy valamit kifelejtesz.
Dolgozat, referátum vagy vizsga
Ezekre természetesen jó előre fel kell készülnöd. Értelmetlen dolog kevéssel a kitűzött nap előtt elkezdeni magolni. Az agyad egyszerre úgysem képes annyi mindent felfogni, csak teljesen összezavarodsz. Tehát oszd be az esedékes munkát kezdettől fogva egyenletesen. Így olajozottan haladhatsz az előtted álló megmérettetés felé.
Az idegen nyelvek
Az idegen nyelvek nem okozhatnak problémát, ha a házi feladataidat három fő csoprtba sorolod. Az első abból áll, hogy átismételed a rendhagyó igéket, valamelyik nyelvtani fejezetet vagy a szótárfüzet egyik oldalát. Azokat a nyelvtani formákat, amelyeket gyakran elfelejtesz, vagy azokat a szavakat amelyek sehogyan sem akarnak eszedbe jutni, írd ki egy külön füzetbe vagy kartonlapocskára. A második csoport az utolsó óra anyaga. smételd át szóban, amit tanultál és gyakoroltál. Gondosan ellenőrizd az aznapi feladataidat, még egyszer nézd át a valószínű hibalehetőségeket. Hangosan olvasd el az olvasmány szövegét. A harmadik rész mostmár az írásbeli és a szóbeli házi feladat. A végén feltétlenül nézd át az egészet, nem maradt-e benne felületességből becsúszott hiba. Az új szavakat vacsora után még egyszer vedd át, és esetleg reggel, sikola előtt gyorsan fuss végig rajtuk.
Esélyegenlőséget minden tárgynak
vannak természetesen kedvenc tárgyaid meg olyanok is, amelyeket ki nem állhatsz. Az utóbbiakra koncentrálni valószínüleg különösen keserves dolog a számodra. Ez érthető. Persze esélyed arra, hogy ezekben a tárgyakban is sikeres légy, csak akkor van, ha mostantól kezdve ki nem ejted többé azt a mondatot, hogy "nem érdekel".
|